exm menu

 

exm menu

 

האצת העבודה עם לייטרום 3

יגאל לוי | 08.08.2018

על אף שהיא נחשבת לתוכנת עיבוד התמונה הפופולארית ביותר בקרב צלמים, עדיין לייטרום סופגת אש מלא מעט משתמשים. הטענה העיקרית היא שלא משנה מה רמת המחשב שברשותכם, התוכנה תזדחל ותגרום לעצבים רופפים ומריטת שיערות. ב-Adobe משקיעים בגירסאות האחרונות את מירב מאמציהם להאצת התוכנה וניתן לראות את השיפור בגירסאות האחרונות. יחד עם זאת, משתמשים מוכנים להישבע שדווקא אצלם בעיית האיטיות הולכת ומחריפה. על אף שפרסמנו בעבר שני מאמרים בנושא, מצאנו לנכון להוסיף מספר טיפים שיסייעו לכם להאיץ את פעולת התוכנה.

שלב הייבוא‭‬

כל מי שהשתמש בתוכנות אחרות לדפדוף בין תמונות התגאה במהירות בה הן מציגות את התמונותהסיבה לכך הייתה שהן השתמשו בקובץ הJPEGהמוטמע בקובץ המקור, כך שהמעבר בין התמונות היה מהיר יחסיתהבעיה העיקרית עם שיטה זו שהמראה של התמונות לא היה מדוייק ביחס לקובץ ה-Raw קובץ זה היה שטוח ודהוי יותר, מאחר והופשט מכל עיבוד של המצלמה. ב-Adobe העדיפו תמיד את הדיוק על המהירותאך בגירסאות האחרונות ניתנת למשתמש האפשרות לבחור.
בחלון
ייבוא התמונות (הזמין באמצעות הפעלת הפקודהImport Photos and Video מתפריט File), בקטגוריה File Handling, תחת התפריט Build Preview  ניתן לבחור, כמו קודם, באחת מארבע אפשרויות:
בחירה
ב-Embedded & Sidecar  תייבא את תצוגת הJPEGהמדוברת (A).אמנם אפשרות זו הייתה קיימת עוד קודם, אבל הפעם התמונה המיובאת תציג בתצוגה מוגדלת תווית עם הכיתוב Embedded Preview. לחיצה עליה תציג מיידית תצוגה איכותית ומדוייקת יותר של הקובץ. כך שבפועל המעבר בין התמונות מהיר וחלק יותר מבעבר. שימו לב שבתצוגת רשת (Grid) מאופיינת תמונה בעלת תצוגה מקדמת מסוג זה על ידי דמות חצים דוכיווניים בפינה השמאלית העליונה של המשבצת (B)
נסו אגב להציג כעת תמונות במודול הספריה  לחצו על מקש חץ ימני במקלדת חמעבר לתמונה הבאה ומיד תרגישו בהבדל התוכנה לא תשתהה ותציג את התמונה באופן מיידי במידה וייבאתם את התמונות עם תצוגה מקדמת זולייטרום תציג את התמונות באופן המהיר ביותר במודול הספרייה.‬

Embedded Sidecar Icon Blog


עבודה
במודול הפיתוח

ככאמור, עבודה עם תצוגות מסוג Embedded & Sidecar עשוייה להאיץ את התצוגה במודול הספרייהאך מעבר למודול הפיתוח (Develop) יגרום ללייטרום לייצר תצוגות מקדימות אחרות שייאפשרו לתוכנה להציג את התמונות בעת הגדלת התצוגה. המשמעות היא שהמעבר בין תמונה לתמונה במודול זה, בעיקר בשלב בו התוכנה בונה תצוגות מקדימות יהיה איטי יותר. לייטרום אמנם לא מודיעה למשתמש שהיא כרגע בעבודה, אבל ניתן לראות ברצועת התמונות התחתונה שהצלמיות בפינה השמאלית העליונה של דמות התמונה (בעלות חצים דוכיווניים) נעלמות תמונה אחר תמונה.

העדפה –  בגירסאות האחרונות נוספה בחלון העדפות התוכנה,  בלשונית General העדפה המבצעת החלפה של תצוגות אלו בתצוגות סטנדרטיות כשמתאפשר (Replace Embedded Previews with Standard Previews During Idle Time).  כשאפשרות זו מסומנת התצוגה תהיה מהירה יותר במודול הספרייה במעבר בין תמונות ואיטית יותר במודול הפיתוחהעדפה זו כבוייה כברירת מחדל (A).  

כרטיס גראפי נושא זה עלה במאמרים קודמים,  אך כדאי לשוב ולחדדו. זוהי ההזדמנות לציין שדרישות הסף של לייטרום המפורסמות באתר Adobe הן דרישות סף בלבדמשמע,  התוכנה תעבוד תחת תנאים מינימליים אלואך סביר שתגרום להתמוטטות עצבים בשורה התחתונה, אם ברשותכם צג גדולכדאי מאוד שתחזיקו בכרטיס גראפי שרירי שיכול לקיים אותוכמה שריריהמינימום לטעמנו הוא 2 ג'יגה זיכרון, אך התוכנה תדע לנצל גם כרטיסים שריריים של16, 8 ולמעלה מזה. בכל מקרה כדאי לוודא שמנהל ההתקן של הכרטיס (דרייבר) עדכני. במידה והכרטיס הגראפי שברשותכם ישן, או לא נתמך, יש לפתוח את העדפות התוכנה (Lightroom>Preferences  במק,  Edit>Preferences  בחלונות) ובלשונית Preformance יש לבטל את הסימון מאפשרות  Use Graphic Processor. בשלב זה כדאי לנסות לעבוד ולבדוק אם מהירות התוכנה השתפרה. זוהי ההזדמנות לציין שלייטרום משתמשת בכרטיס הגראפי בעיקר במודול הפיתוח. אם הצג שברשותכם לא גדול, או באבחנה קטנה מ-Full HD שווה לנסות לכבות את האפשרות לשימוש בכרטיס הגראפי.

דיסק קשיח במאמרים קודמים המלצנו על שימוש בדיסק קשיח מסוג SSD. דיסק זה לא כולל חלקים נעים ומהירותו גבוהה משמעותית מהדיסקים המסורתיים. בשלב זה דיסקים אלו עדיין יקרים, אך ניתן לרכוש דיסק בנפח צנוע של 250 ג'יגה ולאחסן בו את הקטלוג ואת קובצי התצוגה המקדמתאך זה לא הטיפ. משתמשים רבים נוהגים לנצל את כל שטח הדיסק לאחסון. על מנת לשמור על בריאות הדיסק מומלץ לוודא שלפחות 25% משטח הדיסק פנויים. במידה ואתם מתקרבים לניצולת זו, מומלץ לשקול רכישת דיסק חדש בנפח גבוהה יותר. על נושא זה קרא בהרחבה במאמר הקודם.

עדכון –  כפי שציינו, ב-Adobe  עמלים קשה לפיתוח פתרונות להאצת התוכנה. זוהי סיבה מספיק טובה לעדכן את התוכנה. בנוסף, למאפיינים חדשים שנוספים לתוכנה, באגים מתוקנים ונוספת תמיכה במצלמות ועדשות חדשות. אבל לפני הכל, כדאי לבדוק את דרישות הסף ולוודא שניתן להתקין את העדכון במחשב שברשותכם. שימו לב שהדרישות מחמירות מדי גירסה.

Replace Embedded Previews

ניקוי המטמון

כבדומה לתוכנות אחרות, גם לייטרום נעזרת בזיכרון מטמון להאצת התוכנה. לעיתים משהו משתבש בניהול המטמון ויש צורך במחיקתו. בעבר פרסמנו מאמר נרחב אודות ניקוי מטמונים אלו. אך לפני הכל נסביר מתי יש לנקות מטמון:

מטמון מושחת  במקרים בהם התוכנה מתחילה להתנהג באופן מוזר ותצוגות מקדימות לא מופיעות, או מופיעות באופן חלקי ובמקרים בהם התוכנה מציגה הודעות שגיאה, בעת הפעלת פקודות המצריכות יצירת תצוגות מקדימות

מידע לא רלוונטי מעבר לכךלעיתים המטמון מתמלא במידע ישן שכבר לא רלוונטי וסתם גוזל נפח מיותר מהדיסק הקשיח. במקרים אלו יתכן וניקוי המטמון ואילוץ לייטרום לבנות מחדש את התצוגות המקדימות הרלוונטיות כרגע עבורך, עשוי לפנות שטח אחסון ולעיתים לתקן בעיות ולהפיח רוח חיים בתוכנה, ייחוד כשהקטלוג שלכם עתיר נפח.

אז איך מנקים את המטמון? את זיכרון המטמון של Camera Raw ואת המטמון של קובצי הוידאו ניתן 'לטהר' באמצעות הפעלת הפקודה Preferencesמתפריט Lightroom במק, או מתפריט Edit בחלונות. בקטגוריה Performance ניתן למצוא בתחתית החלון שני כפתורים לטיהור המטמון (Purge Cache). הכפתור העליון (A) יינקה את המטמון של Camera Raw. מטמון זה ייבנה מחדש תוך כדי עבודה. אגב, את קובץ המטמון כדאי לשמור בדיסק מהיר, לדוגמא דיסק במבנה SSD. באופן זה הגישה לנתוני המטמון תהיה מהירה יותר. כדאי גם שדיסק זה יהיה פנוי מספיק. שים לב שברירת המחדל של זיכרון המטמון היא נמוכה מאוד. קביעת ערך גבוה יותר בשדה המתאים (B) תאפשר ללייטרום לשמור יותר תמונות בזיכרון זה. כאמור,כדאי לבדוק לפני הקצאת הזיכרון שיש מספיק מקום בדיסק הקשיח לנפח המוקצה. במידה וברצונכם לשנות את מיקום המטמון, אם בגלל שיש ברשותכם דיסק מהיר יותר, או בעל נפח נדיב, ניתן ללחוץ על כפתור Choose ובחלון שנפתח לבחור בדיסק קשיח שונה ולאשר את החלון (C).

במרכז החלון ניתן למחוק את המטמון של קובצי הוידאו (D).

Cach Preferences
מחיקת קובצי המטמון של התצוגות המקדימות מעט שונה. כברירת מחדל לייטרום שומרת קובץ זה לצד הקטלוג והוא נושא את שם הקטלוג בתוספת הסיומת Previews.lrdata. לניקוי המטמון יש פשוט למחוק קובץ זה כשהתוכנה סגורהאגב,לאיתור הקטלוג והקבצים שלצידו יש להפעיל את הפקודה Catalog Settings מתפריט Edit בחלונות, או מתפריט Lightroom במק. בחלון שנפתח יש ללחוץ על כפתור Show. לייטרום תציג בשלב זה את התיקיייה בה שמור הקטלוג וקבצים נוספים ביניהם קובץ זה. לאחר פתיחת התוכנה לייטרום תייצר את התצוגות המקדימות מחדש לכשיתעורר הצורך. ראוי לציין שאם ברשותכם קטלוג עתיר תמונותייצור קובצי התצוגות ייקח זמן ויתכן שבשלב ראשון התוכנה תהיה איטית מהמצופה. התצוגות ייבנו בהתחלה באיטיות וקובץ התצוגות המקדימות יתנפח לאיטו, עד להשלמת המשימה.

 

Previews Location

 

צמצום תיקיות ענק‭ ‬

באופן כללי לייטרום לא אוהבת תיקיות הכוללות קבצים בנפח גדול. בשימוש בתיקיות אלו לייטרום עלולה להאט את הקצב מאחר ומנגנון התוכנה מעבד את כל הקבצים ומכין אותם לשימוש. המשמעות היא שאם יש לכם תיקייה הכוללות קבצים במשקל רב )מאות ג'יגה),  לייטרום עלולה לקרטע. הפתרון הוא לשמור על מבנה קבצים המחלק את הקבצים לתיקיות ותתי תיקיות. לדוגמא, תיקיית אב הכוללת את התמונות של שנת 2018 ובתוכה תיקיות לפי חודשי השנה, בתוכן תיקיות הכוללות אירועים‭.‬
Folders Structure Blog

האצת העיבוד באמצעות תצוגות מקדימות חכמות

מצלמות מהדור החדש מצויידות בחיישן המייצר תמונות עתירות מגהפיקסל. כתוצאה מכך, בעיבוד תמונות כבדות משקל עלולה לחול האטה בביצועי התוכנה במודול הפיתוח. בעדכונים האחרונים של לייטרום הוסיפה Adobe את האפשרות לערוך את התצוגות המקדימות חכמות (Smart Previews) של התמונות ולא את הקובץ המלא. במקור תצוגות אלו נועדו עבור צלמים המעוניינים לערוך את התמונות על אף שקובצי המקור לא זמינים. עם הופעת גירסת המובייל של לייטרום, חשיבותן עלתה וכעת מציעים בAdobeאת האפשרות ליצור מכל תמונה תצוגה מקדימה שתאפשר להתגבר על ההאטה בעיבוד התמונות שנגרמת בגלל נפח הקבצים. אז איך גורמים ללייטרום להשתמש באותם קובצי תצוגות מקדימות חכמות במקום להתשמש בקובצי המקור לעיבוד התמונות?

פותחים את העדפות התוכנה (Edit>Preferences בחלונות, או Lightroom>Preferences במק).
בקטגוריה Performance יש לסמן את האפשרות:
Use
Smart Previews Instead of Originals For Image Editing. אפשרות זו אמנם תאיץ את מהירות העבודה, אך תציג את הקובץ באופן פחות מדוייק מהמקור. בפועל הקובץ שייוצא מהתוכנה יבוצע מקובץ המקור ולכן לא תהיה פגיעה באיכות התוצר.
כעת ניתן לייבא תמונות ובחלון הייבוא, בקטגוריה File Handling, שבפינה הימנית העליונה של המסך, יש לסמן את האפשרות Build Smart  Previews.

ניתן לייצר מתמונות קיימות בקטלוג תצוגות מקדימות באמצעות מעבר למודול הספרייה (Library). מתפריט Library יש להפעיל את הפקודה Build Smart Previews מתפריט המשנהPreviews.
כעת
תמונות שייעובדו במודול הפיתוח ייעזרו בתצוגות המקדימות החכמות, במקום בקובץ המקורי. העיבודים ׳יושלכו׳ בתום התהליך על קובץ המקור. ראוי לציין שעדיין תצוגת קובצי המקור איכותית ומדוייקת יותר מקובצי התצוגה המקדימה החכמה. אך מדובר בטיפ שיכול לסייע בייחוד למשתמשים בעלי מחשב המתקשה עם קבצים כבדים.

הוספת התצוגה המקדמת לפרופילי צבע ללייטרום הייתה מבורכת. כאמור, הנחת הסמן מעל פרופיל הצבע מציגה את השפעתו על הקובץ בחלון המרכזי ללא הצורך בלחיצה עליו. אם המחשב שלכם מקרטע בשלב זה, כדאי אולי לשקול לבטל מאפיין זה. בקטגוריה Performance שבהעדפות התוכנה יש לבטל את הסימון מאפשרות
Enable hover preview of presets in Loupe.‬

Smart Previews

דליפת זיכרון

הטיפ הבא כללי למדי אך עשוילהיות היעיל ביותר. במהלך עבודה ממושכת של מספר ימים עם התוכנה לייטרום עלולה להתחיל, לצרוך יותר ויותר זיכרון עבודה (RAMללא כל סיבה נראית לעין. המצב יכול להדרדר לכדי מסכים שחורים, קפיאות של התוכנה וכדומה. הקרטוע של התוכנה יכול להתרחש גם במקרים של ייצוא של מספר רב של תמונות. למזלנו הפתרון לבעיה זו פשוט למדי יש לצאת מהתוכנה (File>Quit במק, או File>Exit בחלונות). בשלב זה סביר שהתוכנה תציע לגבות את הקטלוגעשו זאת והימנעו בעתיד מעוגמת נפש.  אם רוצים לרענן את מצב הזיכרון במחשב, אפשר ורצוי גם לאתחל את המחשב (Restart). מומלץ אגב, לאתחל את המחשב לפחות אחת ל3 ימים‭.‬
Backing up Catalog


צמצם
ערכות הגדרות

כל מקצוען צובר עם הזמן ערכות הגדרות(Presets). הן מאפשרות להאיץ את העבודה ולשלב אוטומציה שחוסכת זמן יקר. יחד עם זאת בכמה באמת ערכות כאלו אתם משתמשים על בסיס יומיסביר שמעט מאוד. ניתן לקבוע ערכות הגדרות במספר קטגוריות ובמודולים שונים.  ניתן לקבוע ערכות אפילו לכלים, העניין הוא שטעינת כמות גדולה של ערכות הגדרות עלולה לגזול משאבים ולהאט את התוכנה. לייטרום מאפשרת להסתיר חלק מהערכות כדי להקל על המשתמש (וכנראה גם על התוכנה). כדי לעשות זאת יש ללחוץ על כפתור ההוספה שבקטגוריה Presets ומהתפריט הנשלף יש לבחור בפקודה Manage Presets. בחלון שנפתח אפשר לבטל את הסימון מערכות הגדרות שאינן בשימוש כרגע. ניתן לשוב ולהפעילן בכל שלב‭.‬
Manage Presets

צמצם תוספים

חלייטרום כבר תוכנה ותיקה וכאחת כזאת היא צברה לא מעט תוספים לתוכנה, חלקם חינמיים ועל חלקם השקעתם לא מעט כסף. העניין הוא שתוספים אלו גוזלים משאבי מערכת ופועלים ברקע, גם כשאינם כרגע בשימוש. ההמלצה  אל תמהרו להתקין כל תוסף. התקנתםאם אינו בשימוש שכיח הסירו אותו
הפעילו את הפקודה Plug-In Manager מתפריט File, בחלון שנפתח תוכלו לסמן תוספים שהתקנתם ולבטל את פעולתם (Disable) או להסירם כליל (Remove). הקפידו להסיר אך ורק תוסף שאתם יודעים שהתקנתם ואינכם זקוקים לו עוד‭.‬
Benefits of the Navigator

‭‬אחרית דבר‭‬

לייטרום עשוייה להאיץ את תזרים העבודה של כל צלם, אך גם לתסכל ולייאש את גדול הסבלנים. לסיכום המאמר מספר המלצות שעשויות להציל אתכם במקרים בהם ניסיתם כבר הכל ו'כלו כל הקיצין':

בעיות חומרה  חלק מהצרות יכולות לנבוע כתוצאה ממנהלי התקנים במחשב, בייחוד במחשבים שהורכבו במעבדה ודאו שמנהלי ההתקנים מעודכנים, בייחוד אלו של הכרטיס הגראפי וכרטיס הרשת.

פעולות ברקע  ללייטרום מספר משימות הרצות ברקע ומאטות את פעילותה. העניין הוא שלא כולם זקוקים למשימות אלולדוגמא, לחיצה בפינה השמאלית העליונה של חלון התוכנה על שם התוכנה תפתח תפריט ובו שלוש משימותהראשונה קשורה לסנכרון עם לייטרום מובייל.  אם אינכם משתמשים ביישום המובייל, או הרשת, ניתן בהחלט לבטל את הסנכרון (A). עדיף להפעיל אפשרות בזמן בו אינכם משתמשים בתוכנה. אם המצלמה שלכם לא מצויידת ברכיב GPS ו/או אינכם משתמשים במודול מפה, אפשר לוותר על אפשרות זו (B), השלישית מתייחסת למנגנון זיהוי הפנים של לייטרום. התוכנה סורקת באופן קבוע את הקטלוג ומבצעת אינדקס של פרצופים. אם אינך משתמש במנגנון זה, מומלץ לכבותו. בדוגמא שלפניך שלושת האפשרויות לחיצה על כפתור ההשהיה תכבה את האפשרות (C). אם זה אפשרי מומלץ לכבות תוכנות אחרות שרצות ברקע, בייחוד דפדפני אינטרנט.

יחד  במאמר זה המלצנו על שמירת הקטלוג בדיסק SSD לצד הקטלוג מומלץ לשמור גם את קובץ המטמון של התצוגות המקדימות. לא מומלץ להפריד ביניהם מאחר ולייטרום תיאלץ ליצור מחדש את התצוגות. שם הקובץ אגב, כשם הקטלוג ומסתיים במילים Previews. Lrdata

לא רק לייטרום  במידה והקובץ שלכם כולל כמות גדולה של ריטושים, מומלץ להשתמש בתוכנות ייעודיות למשימות אלו כמו פוטושופ, סביר שהמשימה תושלם מהר יותר. שימו לב שחלון ההיסטוריה לא מגביל אתכם למספר פעולות, אך רשימה עצומה של תיקוני ריטוש,  לפי, Adobe עשוייה להאט את ביצועי התוכנה.

סדר עבודה  לפי Adobe בכל הנוגע למהירות העבודה יש משמעות לסדר הפעולות.  הפעולות הראשונות שלכם צריכות להיות גלובאליות בחלון Basic, אחריהם תיקון עיוותי עדשה (קטגוריה Lens Corrections והקטגוריה Transform), לאחר מכן תיקונים אזוריים באמצעות מברשת ההתאמות, כלי הפילטר המדורג והמעגלי וכלי הסרת הכתמים ולבסוף טיפול בהפחתת רעש וחידוד. אף על פי כן ראוי לציין ששימוש בכלי הסרת הכתמים בתחילת העבודה מדוייק ובטוח יותר.

לסיום נמליץ לקרוא את שני המאמרים הקודמים העוסקים בהאצת העבודה עם התוכנה בתוספת המאמר על ניקוי האורוות בלייטרום

ScalePause
print

 

באותו נושא

  • נכתב ע"י
    אמש‭ ‬שחררה‭ ‬Adobe‭ ‬עדכון‭ ‬ללייטרום‭ ‬קלאסיק‭,‬ לייטרום‭ ‬CC‭ ‬ולייטרום‭ ‬מובייל‭.‬ מעבר‭ ‬לתיקוני‭ ‬באגים‭,‬ לתמיכה‭ ‬במצלמות‭ ‬ועדשות‭ ‬חדשות‭ ‬הוצגו‭ ‬מספר‭ ‬שיפורים‭...
    22.08.2018 | כתב: יגאל לוי
  • נכתב ע"י
    כל מקצוען מחפש דרכים להאיץ את תזרים העבודה שלו. חלק מהמשתמשים משקיעים מאמץ בהאצת המחשב, כולל השקעה כספית כבדה. השאר...
    28.04.2019 | כתב: יגאל לוי
  • נכתב ע"י
    עיבוד תמונה טוב מתחיל בבעיות הבולטות בתמונה- אחת מהן היא איזון הלבן. מרבית הצלמים מנסים להתגבר על השפעת צבעי התאורה...
    03.06.2020 | כתב: יגאל לוי

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

  • נכתב ע"י
    כאשר מצלמים סרט וידאו ממספר מצלמות בו-זמנית, נדרשת ׳עריכה מרובת מצלמות׳. בעידן בו לרובינו מצלמת וידאו בטלפון הנייד ומצלמות ״סטילס״...
    03.06.2020 | כתב: יגאל לוי
  • נכתב ע"י
    הסטודיו לעיצוב חזותי של זגמייסטר & וולש בניו יורק עשיר בעבודות מרתקות. במאמר קצר זה נתמקד במספר עבודות העושות שימוש בטיפוגרפיה...
    03.06.2020 | כתב: יגאל לוי
  • נכתב ע"י
    ציפורים הן לבטח מבעלי החיים היפים והמסקרנים ביותר בטבע – שלל צבעים, גדלים, מקורים והתנהגויות שמהוות אתגר עבור כל חובב...
    03.06.2020 | כתב: יגאל לוי
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא



      התקשר

      להשארת פרטים




      אתם מוזמנים למלא פרטים כאן ואנחנו נחזור אליכם